Тук можете да научите следното за историята на електромобилите
-
Кои са пионерите в историята на електрическите автомобили и защо Адолф Калберла е смятан за "бащата на електрическото задвижване".
-
Къде са положени основите на съвременната литиево-йонна акумулаторна батерия и какво е тяхното влияние върху днешната електрическа мобилност.
-
Кога излиза на пазара първият електрически Volkswagen.
-
Как изобретателят на литиево-йонната акумулаторна батерия достигна до следващия технологичен пробив.
Историята на електромобилите:
започва с изобретяването на акумулаторната батерия
Основите на днешните технологии в тази област са положени с изобретената от Джон Б. Гудинаф акумулаторна батерия. Преди около четири десетилетия той създава нещо, което днес използват милиарди хора по света. Независимо дали в смартфона, в акумулаторната бормашина или в задвижването на електромобила - акумулиращите енергия клетки ни съпътстват всеки ден.
Литиево-йонната акумулаторна батерия
в ролята на основополагащ камък в историята на електромобила
Основата за развитието на днешните литиеви акумулаторни елементи е поставена през 1970 година, когато учени от Техническия университет в Мюнхен започват изследвания на принципа на работа на литиевите акумулаторни клетки. Първоначално резултатите от изследването нямат твърде силен отзвук и изминават цели десет години след публикуването на научната разработка, преди на нейна база в Оксфордския университет през 1980 година да бъде създадена първата функционираща литиево-кобалтдиоксидна акумулаторна батерия. Университетският изследователски екип по онова време се ръководи от Джон Б. Гудинаф и именно тази разработка ще го направи баща на литиевата акумулаторна технология.
В сравнение с предходните разработки и технологии като оловно-киселинните акумулатори например, батерията на Гудинаф е много по-лека, по-мощна и преди всичко с много по-продължителен експлоатационен живот - решаващ фактор, когато става дума за употреба в електрически автомобили.
Въпреки създаването на технологично завършен продукт, индустриалният пробив също се бави дълго време, като основната причина е в липсата на пазарно търсене. Едва през 1991 година Sony представя на пазара първата видеокамера с литиево-йонна батерия и така базираната на лития технология получава заслуженото внимание. Използваната батерия е с капацитет 1200 мАч. За сравнение, капацитетът на днешните модели акумулаторни батерии достига 6900 мАч.
Сензацията -
първият Bulli с електрическо задвижване
В същата 1970 година, през която учените от Техническия университет в Мюнхен започват да изследват принципите на работа на литиевите акумулаторни батерии, във Volkswagen се основава Изследователския и развоен център за перспективни разработки. В него работи и специалистът по електрохимия и изследовател в областта на акумулаторните елементи д-р Адолф Калберла със своя малък екип, чиято основна задача е разработката на първото "задвижване на бъдещето" във Volkswagen.
Пионерът незабавно постига технологичен пробив и със своя екип от десет специалисти дава значителен тласък на развитието на системите от акумулаторни клетки. Изследователите провеждат и изпитания на процесорно управление на електродвигатели и само две години по-късно създават първия действащ прототип под формата на микробуса Bulli T2 с електрическо задвижване. Причината за развитието на този амбициозен проект е проста - по онова време се предполага, че петролните запаси ще бъдат изчерпани още през 90-те години. Поради същата причина в тогавашната Западна Германия се налага и инициативата за ограничение на автомобилното движение, известна като "Недели без автомобили".
Въпреки всички прогнози и опасения, до недостиг на петрол на световните пазари така и не се стига, но с разработката на електрическия микробус T2 се ражда перфектният градски автомобил. Моделът изминава около 70 километра с едно зареждане на батерията, което може да се осъществи много просто и лесно – достатъчен е обикновен домакински контакт с напрежение 220 волта. Постижението на д-р Калберла и неговия екип е наистина революционно и има един-единствен сериозен недостатък – теглото на екологично чистата система за задвижване от почти един тон превръща техническата поддръжка на акумулаторната батерия в истинско предизвикателство. Решение на проблема е намерено в разработката на технология за бърза смяна на изтощената батерия със заредена.
Първите версии с електрическо задвижване на Golf и Т2
Д-р Калберла и неговият екип не се задоволяват с постигнатото и продължават своите изследвания и разработки, защото вярват в бъдещето на електрическото задвижване. Първият електрически Golf се появява на бял свят през 1976 година - същата, в която Музеят за модерно изкуство в Ню Йорк обявява своя конкурс за такси на бъдещето. И става така, че за нула време д-р Калберла и неговото CityTaxi се изстрелват на върха на славата. Прочутият модел всъщност е микробус T2 с хибридна система за задвижване.
Но д-р Калберла и неговият екип не се задоволяват с постигнатото и продължават своите изследвания и разработки, защото вярват в бъдещето на електрическото задвижване. Първият електрически Golf се появява на бял свят през 1976 година – същата, в която Музеят за модерно изкуство в Ню Йорк обявява своя конкурс за такси на бъдещето. И става така, че за нула време д-р Калберла и неговото CityTaxi се изстрелват на върха на славата. Прочутият модел всъщност е микробус T2 с хибридна система за задвижване.
"Бяхме много горди с нашия електрически Т2. Той изглеждаше като идеалната алтернатива за шофиране на кратки разстояния - в общински автопаркове, като сервизен автомобил или за локални лекотоварни доставки на стоки и услуги."
Адолф Калберла, пионер на електрическото задвижване
Историята на електромобила продължава
През 2017 година Гудинаф постига още един технологичен пробив. В сътрудничество с университет в Тексас, възрастният изследовател разработи акумулаторна батерия, използваща стъклен електролит и алкални метали. Очаква се това откритие да се превърне във важен фактор за увеличаване на автономния пробег при бъдещите електрически превозни средства. В сравнение със стандартните литиево-йонни батерии, новото изобретение обещава да поеме с до 300% по-високо енергийно съдържание, да се зарежда по-бързо и да бъде много по-евтино за производство - три съществени предимства на електрическата мобилност, които не бива да се подценяват.
Патентоването на работния принцип и устройството на новата акумулаторна батерия доказват нейната функционалност. Така поредният крайъгълен камък в кариерата на Гудинаф вече не е просто лабораторен експеримент, а иновация с реален потенциал да се превърне в реална част от електромобилността на бъдещето.
"Докато обществото е зависимо от изкопаемите горива, все още има работа за вършене."
Джон Б. Гудинаф, физик и създател на литиевата акумулаторна батерия
Със стъклената бетерия напред към бъдещето
Вероятно ще минат още няколко години, преди новият вид акумулаторна батерия да бъде готова за серийно производство и масова употреба. Не бива да се забравя, че от момента на откриването на литиево-йонната батерия до окончателния й пазарен пробив изминаха цели дванайсет години. Затова желаещите да оставят своето име в историята, трябва да проявяват упоритост и постоянство. И да се радват на дълъг живот, както в случая с Джон Б. Гудинаф.