Тук можете да се запознаете с конкретна информация и да научите повече за производството на акумулаторни клетки:
- Производството на клетките за акумулаторни батерии формира голяма част от емисиите на CO2 в производството на електромобилите.
- Употребата на зелена електроенергия играе централна роля за предотвратяването и намаляването на емисиите на CO2 на база целия жизнен цикъл на електромобила.
- Със своя собствен лабораторен център, а в бъдеще и със собственото производство на акумулаторни клетки и съоръжения за рециклиране, Volkswagen полага последователни усилия, за да гарантира повишаването на екологичната устойчивост на акумулаторните батерии с високо напрежение в електрическите превозни средства.
Енергийно потребление при производството
Електрическата мобилност е част от отговорното отношение към околната среда - системата на задвижване при електромобилите е значително по-енергоефективна от двигателите с вътрешно горене и те не отделят локални емисии на CO2 при движение. Нещо повече - както показва екологичният баланс, включващ и производството, количествата на емисиите на CO2, отделени по време на експлоатация с пробег 200 000 километра са значително по-малки в сравнение с тези при сравними модели с дизелови или бензинови двигатели.
Едновременно с това следва да се отчете, че в процеса на производството на превозни средства с изцяло електрическо задвижване все още се отделят по-високи количества емисии на CO2 в сравнение с производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Не на последно място и защото производството на акумулаторни клетки за литиево-йонните батерии включва много енергоемки процеси. Пример в тази насока е сложният и бавен процес на изсушаване на носещия филм с предварително нанесените върху него в течна фаза вещества и материали.
Екологично устойчиво енергозахранване
Една от целите на Volkswagen е предотвратяването или значителното намаляване на емисиите на CO2 през целия жизнен цикъл на електромобилите. Употребата на зелена електроенергия играе централна роля в изпълнението на тези цели - както в нашите собствени производствени съоръжения, така и във веригата на доставки.
Заводът на Volkswagen в Цвикау например използва сертифицирана зелена електроенергия, която освен от други възобновяеми източници, идва от водноелектрически централи и така спестява 106 000 тона въглеродни емисии годишно. Новата компания за производство на акумулаторни клетки SalzGiga, която е изцяло собственост на Volkswagen и следва да започне производство в Залцгитер през 2025 година, също ще използва електроенергия, генерирана на 100% от възобновяеми енергоизточници. Освен това всеки един от партньорите , които в момента произвеждат акумулаторни клетки за групата Volkswagen в Европа, е договорно задължен да използва възобновяема електроенергия за производството. Нещо повече - с тях се работи по предприемането на допълнителни мерки, които да снижат още повече количествата на емисиите на CO2 в процеса на производство на акумулаторни клетки. Предстои да бъдат наложени обвързващи горни граници на емисиите на CO2 за всеки компонент, което ще допринесе за проникването на зелената електроенергия и в по-дълбоките нива на веригата на доставки (особено на катоди и аноди).
Наред с това компанията насочва вниманието си и към производството на първични суровини като алуминия, което също е изключително енергоемко. Очаква се и в тази насока разширеното използване на зелена електроенергия и по-високият дял на използваните рециклирани вторични суровини и материали да спомогнат за намаляване на въглеродния отпечатък.
Forschung, Entwicklung, Recycling
В момента в Залцгитер се изгражда не само първото изцяло самостоятелно производствено съоръжение за акумулаторни клетки на групата Volkswagen - центърът за изследователска и развойна дейност в областта на акумулаторните клетки също се намира в непосредствена близост.
Свръхмодерният лабораторен център беше открит през месец септември 2021 година с очакването днешните и бъдещите иновации в областта на акумулаторните клетки да бъдат създадени именно в Залцгитер.
Това е изключително важна стратегическа стъпка, с която групата Volkswagen укрепи и
разшири допълнително своята експертиза в областта на акумулаторните клетки в
качеството им на ключов съставен елемент на електромобила.
Освен нея, от началото на 2021 година в Залцгитер работи и пилотното съоръжение за иновативен и екологично устойчив процес за рециклиране на акумулаторни батерии. Целта е постигането на кръгов цикъл с над 90% оползотворяване на батериите. На основата на тези знания и опит в разработката, производството и рециклирането, групата Volkswagen постепенно разширява обхвата и компетентността на съоръженията в Залцгитер, превръщайки ги във водещ център в областта на акумулаторните батерии в Европа.
Поглед към бъдещето
От 2025 година стандартните акумулаторни клетки на Volkswagen, предназначени за използване в масовите пазарни сегменти с високи производствени обеми ще се произвеждат в Залцгитер. В известно противоречие с определението "стандартни", клетките позволяват изключителна гъвкавост при употреба и могат да използват различни клетъчни химии. Литиево-желязо-фосфатните акумулаторни батерии например са изключително подходящи за приложение в маките автомобилни класове, докато батериите с клетки с високо съдържание на манган са по-подходящи за пазарните сегменти с високи производствени обеми.
В дългосрочен план развитието в тази област вероятно ще се насочи към разработката и усъвършенстването на твърдотелните акумулаторни батерии. При тях не се използва течен а твърд електролит, а предимствата им пред актуалните литиево-йонните батерии са няколко. Така например, те позволяват размерите и теглото да бъдат намалени при запазване на енергийната плътност, което ще допринесе за повишаване на автономния пробег и намали собственото тегло на електромобилите. Наред с това, твърдотелните акумулаторни батерии дават възможност и за по-бързо зареждане.
Volkswagen притежава дял и в американския стартъп QuantumScape. Компанията е сред пионерите на тази технология при акумулаторните елементи, като според нейните специалисти, стартът на масовото производство на твърдотелни батерии предстои в съвсем близко бъдеще - през 2025 или 2026 година.