Тук можете да се запознаете с конкретна информация и да научите повече за суровините за производството на електромобили:
- Електрическата мобилност променя нуждите от суровини.
- В акумулаторните батерии на електромобилите все още се използват графит, литий, никел, манган и кобалт.
- Volkswagen вече провежда изследвания и разработка на акумулаторни технологии, които изискват по-малко ресурси.
- Употребяваните акумулаторни батерии трябва да се рециклират и да се използват повторно.
Динамично и различно
При много електромобили липсата на "нормален" двигател с вътрешно горене си личи още от пръв поглед - аеродинамичното оформление на каросерията и модерните елементи в дизайна бързо подсказват наличието на новите технологии. Но дори при липса на ярки външни белези, разликата с традиционните модели с двигатели с вътрешно годене стават очевидни и осезаеми веднага за всеки, който се качи и натисне педала на електричеството. Ускорението при електромобилите е почти безшумно, а благодарение на способността за незабавно осигуряване на пълния въртящ момент, динамиката е впечатляваща от момента на потеглянето. За разлика от тях, на моделите с дизелови и бензинови двигатели им трябва много повече време, за да предадат генерираната от двигателя мощност към колелата и пътя. Но разликите между автомобилите с двигатели с вътрешно горене и електрическите превозни средства далеч не се изчерпват само с външния вид, технологиите и динамиката на пътя.
Суровините, необходими за производството на електрически превозни средства и техните компоненти също са отчасти различни от тези при моделите с двигатели с вътрешно горене. На първо място това, разбира се, се дължи на литиево-йонните акумулаторни батерии, използвани в електромобилите - те осигуряват енергията за движението и благодарение на тях пътуването с електромобил става без локални емисии на CO2. Производството на батерии обаче изисква суровини като графит, литий, никел, манган и кобалт - в момента няма друга сравнима като качества акумулаторна технология, която би могла да спести добива на тези суровини.
Специфични суровини са необходими и за производството на двигателите на електромобилите - в постоянните магнити например се използват редица елементи от редкоземната група.
Произход на суровините за акумулаторната батерия
Основният производител на литий в момента е Австралия, чиито добив от около 55 000
тона покрива повече от половината от световното търсене на този метал. Суровината
се добива основно като руда с конвенционални методи и все по-малко от така
наречения южноамерикански "литиев триъгълник", разположен на територията на
Аржентина, Боливия и Чили. В солените езера на този регион все още има големи
залежи от литий, но процесът на извличането му изисква много вода, което оказва
отрицателно въздействие върху екосистемите и живота на местното население.
Графит се добива предимно в Китай, Мозамбик и Бразилия. Между другото, това
вещество е единственият неметал, който може да провежда електрически ток.
Основните региони за добив на манган са в Южна Африка, Австралия и Габон. Манганът
като легиращ елемент е важен и за стоманодобивната индустрия, тъй като подобрява
значително способността за формоване на готовия продукт.
Медната руда се добива основно в Чили и Перу. Почти 25 килограма от този метал са
необходими за различните електрически проводници и кабели на версията на ID.3 Pro
Performance с акумулаторна бетерия с 58 кВтч (комбиниран разход на електроенергия в
кВтч/100 км: 16,4-15,2; комбинирани емисии на CO2 в г/км: 0. Стойностите на разхода
и емисиите на този модел са измерени само според изискванията WLTP и вече не се
предоставят данни според NEDC. Стойностите на разхода и емисиите на CO2 могат да
варират в зависимост от избраното оборудване на автомобила.).
Производителите на акумулаторни батерии набавят значителна част от необходимия им
никел от Индонезия. Наред с други вещества, тази суровина се използва за катода.
По-голямата част от световния добив на кобалт в момента идва от Демократична
република Конго. За съжаление добивът на кобалт в промишлени открити мини
изразходва милиони литри вода в глобален мащаб годишно и в някои случаи се извършва
при критични обществени условия, нарушение на околната среда и рискове за
безопасността. Всичко това не е приемливо за Volkswagen.
Затова през месец март 2022 година Volkswagen се присъедини към инициативата за осигуряване на отговорен минен добив IRMA (Initiative for Responsible Mining Assurance). Тя представлява съюз от компании, минни оператори и организации с нестопанска цел, поставяща си задачата за налагане на общовалидни стандарти за по-добри условия в промишления минен добив на суровини. Намерението на Volkswagen е постепенно да внедри стандартите на IRMA в собствените си вериги за доставки. Освен редица други мерки, те включват осигуряването на здравето и безопасността на работниците и опазването на околната среда.
За да подобри условията на труд на миньорите и условията на живот на хората в общностите около мините, Volkswagen участва и в проекта на терен "Кобалт за развитие" - "Cobalt for Development".
Подкрепяната от Volkswagen платформа Global Battery Alliance също преследва тези цели. Обединените в международната организация Global Battery Alliance доставчици на акумулаторни клетки се ангажират да проведат процес на трансформация в производството на акумулаторни батерии, който да го направи устойчиво от социална, екологична и икономическа гледна точка. Наред с това, преките доставчици на акумулаторни компоненти бяха договорно задължени от Volkswagen да съответстват на високи екологични и социални стандарти в нарочно подписания кодекс за поведение (Code of Conduct).
Намаляване на нуждите от суровини, повече рециклиране
Колко от тези суровини ще бъдат необходими сега и в бъдеще за разрастващата се световна индустрия за електрически автомобили? Според проучването "Гигафабрики за литиево-йонни клетки - изисквания за суровини за глобалната електромобилност до 2050 г." на Öko-Institut през 2016 г. са били необходими около 10 000 тона литий за използване в електромобилите. Според оценките в проучването търсенето може да нарасне до 1,1 млн. тона до 2050 г. Последователното рециклиране на използваните батерии би могло да покрие до 40% от това количество. Следователно рециклирането на батерии за електрически автомобили може да спести големи количества CO2.
Следователно рециклирането на батерии е далеч по-ефективен вариант за използване на ресурсите в сравнение с новото производство. Поради това темата все повече се превръща във фокус на производството на батерии. От 2020 г. Volkswagen започва да рециклира вътрешните прототипни батерии. За да се подготви за още по-големи количества в бъдеще, през 2020 г. Volkswagen пусна в експлоатация първия си пилотен завод за рециклиране в Залцгитер.
Съществуват обаче и други възможности за рециклиране, а именно във "Втория живот". Пилотни проекти вече дават на батерии, които все още функционират, "втори живот". Например като устройства за съхранение на електроенергия, които помагат за снабдяването на домовете с енергия.
Само след няколко години батериите за електрически автомобили ще могат да се рециклират многократно.
В дългосрочен план целта е да се създаде затворен цикъл на материалите по отношение на екологичния баланс и баланса на разходите, както и да се осигури снабдяването със суровини в дългосрочен план. Това е логично, тъй като в даден момент световните доставки ще се изчерпят.
В бъдеще батериите от електрически автомобили ще бъдат включени в цикъл за рециклиране.
Използвайте по-малко кобалт
Volkswagen работи върху интелигентни и ресурсоспестяващи решения, особено когато става въпрос за оборудване на батерии за електрически автомобили: Вече се провеждат изследвания на технологиите за батерии на бъдещето и се работи с пълна сила за по-нататъшно намаляване на количеството кобалт, необходимо през следващите години. В дългосрочен план критичните суровини трябва дори да изчезнат напълно от производството на автомобилни батерии и други подобни. Това е важна стъпка, тъй като автомобилът на бъдещето почти сигурно няма да се задвижва с дизелово гориво или бензин. Многобройни проучвания показват, че оценката на жизнения цикъл на електрическите превозни средства е значително по-добра от тази на двигателите с вътрешно горене през целия им експлоатационен период и че те произвеждат по-малко емисии на CO2.