Тук можете да се запознаете с конкретна информация и да научите повече за акумулаторните клетки:
- В момента Volkswagen Group изгражда своя първи завод за акумулаторни клетки в Залцгитер.
- Групата планира изграждане на общо шест съоръжения за производство на акумулаторни клетки в Европа - самостоятелно и в сътрудничество с различни партньори.
- В бъдеще могат да бъдат изградени и допълнителни производствени мощности в Северна Америка.
Покачващо се търсене на акумулаторни клетки и цели батерии
Нуждата от акумулаторни батерии нараства естествено с ръста на производствените обеми и броя на електромобилите по пътищата. Целта на германското федерално правителство е до 2030 година броят на регистрираните за движение електрически превозни средства в страната да достигне 15 милиона.
Ще онагледим с два малки примера как биха изглеждали енергийните потребности на автомобилния сектор в бъдеще. Ако 15 милиона електромобила в Германия бъдат оборудвани с акумулаторни батерии с капацитет 50 кВтч, това би означавало годишно търсене на около 750 гигаватчаса (ГВтч) в акумулаторен капацитет. А ако 15-те милиона електромобила използват акумулаторни батерии с капацитет от средно 75 кВтч, годишното търсене само в Германия би възлязло на около 1125 ГВтч.
SalzGiga – първото собствено производство на акумулаторни клетки
През месец юли 2022 година дъщерното дружество PowerCo на групата Volkswagen положи основния камък за изграждането на завода за акумулаторни клетки SalzGiga в Залцгитер - първото самостоятелно производствено съоръжение за акумулаторни клетки на групата Volkswagen. Планира се производството да започне през 2025 година, като за целта през следващите години компанията ще инвестира около два милиарда евро. В бъдеще в завода ще се произвежда стандартната клетка за електромобилите на Volkswagen от масовите пазарни сегменти с големи производствени обеми. Клетката ще осигурява гъвкави възможности за прилагане на различни клетъчни химии и се очаква да се използва в до 80% от акумулаторните батерии на електромобилите в групата. Едно от предимствата на стандартната клетка е потенциалът й да намали производствените разходи на акумулаторните батерии с до 50%. SalzGiga поставя и началото на глобалната офанзива на групата Volkswagen в производството на акумулаторни батерии, в рамките която следва да бъдат изградени още заводи за акумулаторни клетки.
В бъдеще Volkswagen Group планира да произвежда акумулаторни клетки на шест места в Европа.
Координирани дейности
С цел да обедини тези дейности, беше основано дъщерното дружество PowerCo със седалище в Залцгитер. Наред с редица други дейности, PowerCo контролира изграждането на производствените звена в международен мащаб, както и по-нататъшното развитие на клетъчната химия и технологии. В бъдеще се планира и развитието на допълнителни продукти като изграждане на големи акумулаторни системи за енергосъхранение за нуждите на енергийната система и енергопреносната мрежа.
Стартът на дейността на завода за акумулаторни клетки Northvolt Ett в Шелефтео, Северна Швеция бе даден през 2023 година. Предприятието, в което ще се произвеждат акумулаторни батерии за премиум сегмента, се управлява съвместно с Northvolt AB. Следващата голяма производствена мощност след Залцгитер се изгражда във Валенсия, а в момента се проучват места за строежа на още три завода за клетки на територията на Европа.
Очаква се до 2030 година да заработят всичките шест европейски завода за акумулаторни клетки и батерии, а годишният им капацитет да достигне 240 гигаватчаса обща енергийна стойност. Освен в Европа, PowerCo вече проучва и изграждането на допълнителни производствени мощности в Северна Америка.
Търсенето на акумулаторни батерии за електромобили нараства
Ефективност чрез стандартизация
Новото производство на клетки в Залцгитер е и своеобразен пилотен проект за всички новите заводи за акумулаторни клетки в Европа, които - въз основа на европейските стандарти, ще следват примера на SalzGiga в области като оборудване, сграден фонд, инфраструктура, продукти, процеси и ИТ. По този начин те ще могат да реагират максимално бързо на промените в продуктовата гама и технологичните иновации в производството. Всяка от тези стандартизирани мощности следва да работи с електроенергия от 100% възобновяеми източници и да притежава проектна възможност за Closed Loop рециклиране (процес в напълно затворен цикъл) в бъдеще.
Работа върху следващото поколение акумулаторни батерии
Volkswagen бележи напредък не само в изграждането на производствени мощности за акумулаторни клетки в Европа, но и в изследвателската и развойна дейност на нови технологии в областта на акумулаторните батерии - така например, групата Volkswagen притежава дял в американската стартираща компания QuantumScape, която е един от пионерите в сферата на твърдотелните батерии. Както подсказва самото название, този вид акумулаторни елементи не използват течен, а твърд електролит, което има редица предимства. Наред с тях, по-високата енергийна плътност на този вид акумулаторни батерии позволява постигане на по-голям автономен пробег и по-бързо зареждане в сравнение с актуалните литиево-йонни батерии, което ги прави перспективна възможност за електрическата мобилност на бъдещето.