Тук можете да се запознаете с това, както и с много други интересни неща за системата на акумулаторната батерия на ID. моделите:
-
Акумулаторната батерия с високо напрежение при ID. моделите е изградена от няколко модула, съдържащи по 12 клетки всеки.
-
Клетките са с гъвкава форма, позволяваща оптимално оползотворяване на пространството.
-
В бъдеще, интелигентният процес на зареждане ще позволи електромобилите да се използват и като ефективно средство за съхранение на електроенергия в енергийната система.
Кратко и ясно – системното устройство на акумулаторната батерия
Специално разработената за ID. гамата модулна конструктивна платформа за модели с електрическо задвижване MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten) е проектирана и предназначена изцяло за използване в електрически превозни средства. В сърцевината на платформата е акумулаторната батерия с високо напрежение HV (Hochvoltbatterie) - специално устроена система от акумулаторни клетки, която позволява бързо зареждане. Тя е изградена от множество акумулаторни модули и е разположена в подовата секция на каросерията. В зависимост от желания автономен пробег при конкретния модел, техният брой е различен - по-големите акумулаторни батерии имат повече модули и следователно по-голям капацитет.
Всеки от модулите съдържа по 12 литиево-йонни акумулаторни клетки. В MEB се използват т. нар. "пауч" клетки, които изглеждат като торбички или пликчета с множество подредени или сгънати активни слоеве, затворени в гъвкава външна обвивка. Този тип клетки са доста гъвкави като форма и могат лесно да се адаптират към съответните изисквания, а гладката им повърхност позволява добро разсейване и отвеждане на топлината.
Системата на акумулаторната батерия в електрическата платформа МЕВ
1 Акумулаторни клетки
2 Акумулаторни модули
3 Акумулаторна система
4 Акумулаторна батерия
5 Задвижване
Просто наелектризираща – литиево-йонната акумулаторна батерия
Всяка от клетките на литиево-йонната акумулаторна батерия се състои от четири основни части - полюсите анод и катод, сепаратор и електролит. Този вид клетки се наричат галванични, а литиевите йони, от които идва името им, всъщност се съдържат в електролита. При зареждане на батерията електроните преминават от единия полюс на клетката към другия и се съхраняват там. По този начин подаваната отвън електроенергия се преобразува в химическа енергия и се акумулира в клетката.
В процеса на разреждане на клетката - например за захранване на електродвигателя на превозното средство , процесът протича в обратен ред. Електроните мигрират от полюса, където се съхраняват, обратно към другия полюс, а съхранената химическа енергия се преобразува обратно в електрическа.
В момента литиево-йонните акумулаторни батерии са единствената годна за масово производство и достъпна като себествойност технология, осигуряваща надеждно енергозахранване за електромобили.
Устройство на литиево-йонната акумулаторна батерия
1 Aнод
2 Катод
3 Сепаратор
4 Eлектролит
5 Зареждане
6 Разреждане
Мобилността на бъдещето - електромобилите като средство за съхранение на енергия
На електромобилите и техните акумулаторни батерии е отредена важна роля в енергийния преход - в бъдеще интелигентното зареждане ще позволи електрическите автомобили да се използват за съхранение на енергия и за балансиране на електроенергийната мрежа при производството вятърна и слънчева електроенергия.
За тази цел ще бъде изградена т.нар. V2G или "Vehicle-to-Grid" система. Принципната й концепция е, че електромобилът се свързва с електропреносната мрежа не само при зареждане, а се използва и като интегрална част от нея чрез интелигентно управление на капацитета на акумулаторната батерия. За това се грижи системата за енергиен мениниджмънт EMS, която автоматично координира зареждането и освобождаването на енергия от акумулаторите на свързаните с мрежата електромобили.
Управление на енергията в ежедневието
На практика това би моглои да изглежда така:
-
На покрива на еднофамилната къща се инсталира фотоволтаична система, отоплението на жилището се осъществява чрез система с термопомпа, а електромобилът се свързва към електрическата мрежа чрез стенния заряден модул в гаража.
-
EMS координира всички устройства, свързани към локалната електромрежа.
-
Ако наличната електроенергия е по-ниска от планираното, електромобилът зарежда с по-ниска мощност или работата на термопомпата прекъсва за определен период.
-
Ако се налага по-високо енергопотребление от мрежата, електромобилът може да ползва по-висока зарядна мощност.
Целта е излишъкът от електроенергия в мрежата - от фотоволтаичната система например, да се съхранява временно в акумулаторната система на електромобила и при необходимост да се предостави отново за консумация в дома или обратно в електропреносната мрежа. При този процес акумулаторната батерия с високо напрежение никога не се разрежда напълно и електромобилът е напълно функционален и готов за следващото пътуване.