Меню
Затваряне на менюто
Затвори

ID. Sound – саундтракът на новата мобилност

Моделното семейство ID. представя новата ера на мобилността чрез своята изцяло електрическа динамика, иновативен дизайн, а вече и със саунд дизайн, който дава тон на бъдещето.

Новият ID. Sound съчетава визия и безопасност

Можете да разпознаете бавно приближаващия се Volkswagen от моделното семейство ID. по уникалното му звучене - новият ID. Sound. Футуристичната звукова композиция подчертава визионерската природа на марката Volkswagen и в същото време служи на безопасността - изкуствено синтезираният шум от движението прави почти безшумните електромобили осезаеми и  разпознаваеми за пешеходците и велосипедистите на пътя. Акустичната система AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) за предупреждение издава звук при потегляне, при движение с ниска скорост и при маневри на заден ход и може да се чуе както отвън, така и отвътре.

"Акустичното преживяване в нашите ID. модели е вълнуващо, ненатрапчиво и разпознаваемо по всяко време."

Йозеф Кабан
Ръководител на Volkswagen Design

Нормите на ЕС определят звука
ID. Elektrosound

Съгласно една от новите нормативни разпоредби на ЕС, от 1 юли 2019 година всяко хибридно и изцяло електрическо превозно средство трябва да има инсталирана система за звуково предупреждение или накратко AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). В тази връзка се поставят редица изисквания:

„Продължителният звуков сигнал“, както се нарича звукът в нормативния текст, трябва да се променя със скоростта на движение. По този начин пешеходците или велосипедистите ще са в състояние да преценят по шума на електромобила дали той ускорява или намалява. При движение на заден ход е достатъчен постоянен звук, без промяна в зависимост от скоростта.

Нормата на ЕС дава предписание и за силата на звука на различни разстояния от автомобила, както и за честотите при промяна на звука. От 20 километра в час нагоре силата на звука (нивото) бавно намалява, след което шумът от контакта на гумите с пътя вече става толкова силен, че не е необходим допълнителен звуков сигнал.

Как всъщност звучи ID. Sound?

Но как би трябвало да звучат  електрифицираните модели на Volkswagen в бъдеще? Отговорът е - приветливо и леко. И разбира се, безпогрешно разпознаваемо като Volkswagen. Звукът на всеки ID. модел всъщност има свой различен, собствен характер, който специалистите по акустика държат да подчертаят.

При e-up, който вече предлага допълнителна възможност за поръчка на "електрически" звук, специалистите на Volkswagen са използвали за основа звука на двигателите с вътрешно горене. Звученето на моделите от ID. семейството обаче е различно - в тоналността на електрифицираното бъдеще. ID. Sound се ориентира по-скоро към шума на непрекъснато работеща машина - като звукът на голям вентилатор например. Всичко това е сериозно предизвикателство за експертите по акустика на Volkswagen.

Новият ID. Sound отразява уникалната динамика на електрическата мобилност с многопластовите си тоналности. Заинтригувахме ли ви? Тогава чуйте сами:

ID. Sound -
Вдъхновен от филмите и от природата

При създаването на звука на бъдещето, експертите по акустика са почерпили  вдъхновение от различни източници - от превозни средства в научнофантастичните филми като реактивните шейни в Междузвездни войни например, от шумовете в градското ежедневие като тези от автомобилния трафик и трамваите, както и от различни звуци в природата. Така известна част от звука на бъдещето е със синтетичен произход, но друга част e плод на реални записи. 

В следващата стъпка електронният звук се композира като музикално произведение с помощта на компютърна програма. За тази цел е разработен специален софтуер, наречен CarSoundDesigner. Тази програма позволява от една страна да се симулира шума при движение, а от друга дава възможност за оценка на качеството, интензивността и силата на звука извън контекста на автомобила. Едновременно с това, компютърната програма отчита и акустичните свойства и особености на каросерията, измерени предварително в големи подробности и с висока точност.

Специалистите по акустика правят проверка на
ID. Sound в реален автомобил

По-нататъшната координация на акустичното произведение се извършва в изцяло изолираната с шумопоглъщащи материали лаборатория за измерване на външния шум в завода във Волфсбург, където се отчита точно нивото на звука, който автомобилът издава в околното пространство.

Лабораторията е оборудвана с ролков динамометричен стенд, на който може да се симулира движение със скорост до 300 км/ч. Тук специалистите могат да проверят на практика дали техните идеи по отношение на звука наистина работят и при реалния автомобил. За целта пред и зад автомобила се инсталират прецизни стативи с микрофони, оборудвани по средата с фино изработени дървени прегради. Чрез тях се симулират стерео възприятията на звука от страна на минувачите. На пътническата седалка до водача в тестовия автомобил е поставен и пластмасов манекен с формата и размерите на човешки торс, оборудван с изкуствени „уши”, които позволяват да се направи точно измерване и оценка на начина, по който звукът се възприема от пътниците в купето.

Работата в лаборатория за оценка на външния шум е важна стъпка в разработката, тъй като акустиците могат да реагират веднага и при нужда да коригират част от параметрите на звука директно в CarSoundDesigner.

Безброй измервания са необходими за създаването на завършения ID. Sound

Процесът изисква нови и нови измервания, изпитания, тестове, корекции и добавяне на нови елементи. Създаването на перфектния електронен звук е времеемка дейност, резултатите от която зависят не само от обективните измервания. Специалистите оценяват свършеното безброй пъти и със собствените си сетива, ползват резултати от тестове с различни фокус групи и многократно проверяват реакциите на участниците в движението към най-разнообразни шумове и звуци.

Метеорологичните условия също играят важна роля, защото кишата например отразява звуковите вълни много силно, докато дебелата снежна пелена има заглушаващ ефект. Акустиците на Volkswagen са длъжни да вземат предвид и взаимодействието между звуците от няколко движещи се близо един до друг електромобила – те не бива да се наслагват и да резонират, защото това може да доведе до неприятни ситуации на пътя.

Ами сега!
Изглежда браузърът ви не е актуален. Може би уебсайтът ни не работи оптимално. Повечето браузъри (но не и MS Internet Explorer 11 и по-стари) все още работят добре.

Препоръчваме ви да актуализирате вашия уеб браузър!
Последната версия може да гарантира добро изживяване навсякъде в Интернет.

Благодарим ви за посещението,
Вашият Volkswagen екип